Пріоритетні напрямки роботи з безпеки життєдіяльності дитини

Відповідно до Угоди про співробітництво в галузі вивчення, обміну і поширення досвіду формування екологічного світогляду, культури безпеки та здоров’я дітей, учнів, студентів між Навчально-методичним центром цивільного захисту та безпеки життєдіяльності Київської області та кафедрою медико-біологічних дисциплін і валеології ДВНЗ «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди» 25 березня 2016р. у базовій з питань цивільного захисту та безпеки життєдіяльності Переяслав-Хмельницькій ЗОШ № 2 було проведено науково-практичний семінар для завідувачів дошкільних навчальних закладів міста та Переяслав-Хмельницького району на тему:«Організація безпеки життєдіяльності у дошкіллі».

Відкрила семінар завідувач обласного методичного кабінету Навчально-методичного центру цивільного захисту та безпеки життєдіяльності Київської області Лутак Н.Г. Вона зазначила, що працівники ДНЗ мають створити комфортні, безпечні умови для розвитку дитини, дати малюкам необхідні знання, вміння, навички, і, звісно, заручитися підтримкою батьків. Для цього в закладі має бути налагоджена система роботи з безпеки життєдіяльності як з дітьми, так і з дорослими, які ними опікуються. Саме про це йшла мова у виступах науковців з Переяслав-Хмельницького державного педагогічного університету імені Григорія Сковороди.  Вона надала слово професору, доктору історичних наук, зав. кафедри медико-біологічних дисциплін і валеології ДВНЗ «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди»  Коцур Н.І., яка  презентувала навчально-методичний  посібник «Основи безпеки життєдіяльності і охорони здоров’я дітей в дошкільному навчальному закладі», висвітливши його розділи: «Теоретико-методологічні аспекти формування основ безпеки життєдіяльності і охорони здоров’я дітей дошкільного віку»; «Здоров’язбережувальний супровід організації освітньо-виховного процесу в дошкільному навчальному закладі»; «Опис здоров’язбережувальних технологій»; «Впровадження здоров’язбережувальних технологій в дошкільних навчальних закладах» (з досвіду роботи ДНЗ «Любавонька», «Сонечко»).

Про організацію роботи з безпеки життєдіяльності в дошкільному навчальному закладі розповіла кандидат педагогічних наук, доцент кафедри педагогіки і методики дошкільної освіти ДВНЗ «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди»Лохвицька Л.В. Вона ознайомила присутніх із  завданнями за Базовим компонентом дошкільної освіти, складниками комплексного поняття «Безпека», основними принципами організації роботи з БЖД в ДНЗ, програмою з основ здоров’я та безпеки  життєдіяльності дітей дошкільного віку «Про себе треба знати, про себе треба дбати» (схвалено для використання в дошкільних навчальних закладах ). Також Лохвицька Л.В. презентувала методичний інструментарій реалізації зазначеної програми. А саме:наочні(спостереження, досліди, розглядання картин, ілюстрацій, перегляд кіно- і телепередач); словесні(бесіди, розповіді вихователя, читання художніх творів, зокрема фольклорного жанру: казок, загадок, прислів’їв, прослуховування записів);  практично-ігрові  (дидактичні ігри, вправи тощо);  розігрування проблемних ситуацій на тематику безпеки життєдіяльності, проведення дослідницької діяльності дітей, розв’язування тестів і завдань, вправи тренінгового характеру; проекти з безпеки життєдіяльності; інтерв’ю; різні види образотворчої діяльності (малювання, створення колажів тощо); ігри-імпровізації; бестінг.

У роботі семінару брали участь представники видавництва «Мандрівець», які презентували навчально-методичні посібники для педагогічних працівників дошкільних навчальних закладів, розроблені науковцями Лохвицькою Л.В., Коцур Н.І., Андрющенко Т.К.

Як зазначено у ПКМУ від 26.06.2013 № 444 «Про затвердження Порядку здійснення навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях» навчально-виховна робота з дітьми дошкільного віку проводиться згідно з вимогами Базового компонента дошкільної освіти і спрямовується на формування достатнього та необхідного рівня знань і умінь дитини для безпечного перебування в навколишньому середовищі, елементарних норм поведінки у надзвичайних ситуаціях і запобігання пожежам від дитячих пустощів з вогнем.

Для поліпшення якості навчально-виховної роботи з дітьми з питань особистої безпеки, захисту життя та норм поведінки у надзвичайних ситуаціях у дошкільних навчальних закладах проводиться щороку Тиждень безпеки дитини.

Презентація-виступ Лутак Н.Г. була присвячена організації безпеки життєдіяльності (цивільного захисту) в системі роботи дошкільних навчальних закладів  в контексті вимог нормативних документів МОНУ та ДСНС України.

Методисти обласного методичного кабінету НМЦ ЦЗ та БЖД Київської області акцентували увагу присутніх на підготовці та проведенні об’єктового та протипожежного тренування у ДНЗ. А завідувач навчально-консультаційного пункту м. Переяслав-Хмельницький Олефір М.І. розповів про навчання населенняз питань цивільного захисту.  Директор базової Переяслав-Хмельницької ЗОШ №2 Одинець В.В. у своєму виступі повідомила про організацію інформаційно-просвітницької роботи з питань безпеки життєдіяльності (цивільного захисту) з батьками.

У підготовці та проведенні семінару активну участь брав завідувач сектору з питань надзвичайних ситуацій Переяслав-Хмельницької РДА Гопанчук О.Т.

Сприяли організації роботи науково-практичного семінару відділи освіти.

 

Н.Г. Лутак
завідувач обласного методичного кабінету
Навчально-методичного центру ЦЗ та БЖД Київської області