Деклараційна кампанія - 2018

Карта залучення міжнародної допомоги

Реформи

Федерація футболу

На допомогу захисникам Батьківщини!



До уваги страхувальників! Зміни до Порядку формування та подання страхувальниками звіту щодо сум нарахованого єдиного внеску


Звертаємо увагу бухгалтерів страхувальників.
З 01.08.2018 набрав чинності наказ Міністерства фінансів України від 15.05.2018 №511, який виклав у новій редакції Порядок формування та подання страхувальниками звіту щодо сум нарахованого єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування (далі – звіт по ЄСВ), затверджений наказом Міністерства фінансів України від 14.04.2015 №435. Звіти по ЄСВ з урахуванням змін до Порядку подаються з 01.09.2018 за звітний період «серпень 2018р».
 
Стисло щодо нових змін та доповнень, які внесені згаданим порядком.
Таблицю 1 Додатка 4 розширено новими рядками, а саме:
– 3.2.1 – де зазначається сума нарахованого єдиного внеску на суми заробітної плати, нарахованої підприємствами, установами і організаціями працюючим особам з інвалідністю в розмірі 22%;
– 3.3.1 – де зазначається сума нарахованого єдиного внеску на суми заробітної плати, нарахованої підприємствами та організаціями всеукраїнських громадських організацій осіб з інвалідністю, зокрема товариства УТОГ та УТОС, в розмірі 22%;
– 3.4.1 – де зазначається сума нарахованого єдиного внеску на суми заробітної плати, нарахованої підприємствами та організаціями громадських організацій осіб з інвалідністю (за умов, визначених ч.14 ст.8 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування»), працюючим особам з інвалідністю в розмірі 22%.
Кардинальні зміни зазнала таблиця 5 Додатка 4. Відтак таблиця 5  не лише змінила назву та зміст деяких реквізитів, але і була додана новими реквізитами. Нові реквізити «Професійна назва роботи», «Код ЗКППТР», «Код класифікатора професій (код КП)». Заповнити код класифікатора професій (код КП), код загальносоюзного класифікатора професій, посад і тарифних розрядів (код ЗКППТР), професійна назва роботи, вибираються із довідника, що відповідає національному класифікатору України «Класифікатор професій ДК 003:2010». Реквізит «Посада» – відповідає запису у трудовій книжці.  В реквізиті «Документ-підстава про початок роботи та відпустку, кінець трудових або цивільно-правових відносин, переведення на іншу посаду» зазначається номер наказу, запис у трудовій книжці, номер договору тобто номер документа-підстави для зміни запису.
За новими нормами, якщо працівника переведено на іншу посаду протягом звітного місяця, то обов’язково заповнюється таблиця 5. Запис про переведення працівника на іншу посаду або роботу у того самого страхувальника вноситься у таблицю 5 , як і про прийняття на роботу. Записи про причини звільнення в таблиці 5 мають вноситись у точній відповідності з формулюванням чинного законодавства і з посиланням на відповідну статтю, пункт закону.
Таблиця 6 додатка 4 не змінилась, але її доповнено новим кодом типу нарахування – 14. Код типу нарахування 14 застосовується для здійснення нарахування сум дотяжки до мінімального страхового внеску за минулі періоди, що пов’язані  зі здійсненням перерахунку при звільнені працівника за попередні періоди, при уточненні днів використаної наперед відпустки (у зв’язку зі сторнуванням).
Нагадуємо, що Звіт формується на підставі бухгалтерських та інших документів, відповідно до яких проводиться нарахування (обчислення) або які підтверджують нарахування (обчислення) виплат (доходу), на які відповідно до Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування» нараховується ЄСВ.
Звертаємо увагу, що чинним вважається останній електронний або паперовий Звіт, поданий страхувальником до закінчення строків подання звітності, визначених Порядком, який пройшов усі контролі при завантаженні до Реєстру страхувальників та до Реєстру застрахованих осіб.
З огляду на зміни, які торкнулися Порядку формування звітності ЄСВ та, з метою недопущення випадків відхилення у прийнятті звітності з причин невірного формату, формування та подання Додатку 4, починаючи з вересня 2018 року (за звітний період  «серпень 2018 року»), необхідно здійснювати з  врахуванням внесених змін. Додатково наголошуємо, що контроль за коректністю подання звітності щодо ЄСВ здійснюється страхувальником шляхом опрацювання квитівок 1 та 2, які формуються за результатами централізованого контролю за правильністю формування звіту, що надійшов.
Водночас інформуємо про можливість перегляду в он-лайн режимі Вебінару з питань звітності із ЄСВ за оновленими Порядком і формами  за наступним посиланням:
 

ОФІЦІЙНИЙ ІНФОРМАЦІЙНИЙ ПОРТАЛ ПЕНСІЙНОГО ФОНДУ УКРАЇНИ

Сьогодення неможливо уявити без досягнень науково-технічного прогресу. В свою чергу, органи Пенсійного фонду України намагаються зробити обслуговування пенсіонерів, роботодавців та громадян більш якісним, оперативним та функціональним.
З цією метою з 1 жовтня 2012 року розпочав роботу веб-портал електронних послуг Пенсійного фонду України. Його адреса: http://portal.pfu.gov.ua.
Головна відмінність веб-порталу електронних послуг від офіційних сайтів Пенсійного фонду України та його територіальних управлінь полягає в тому, що зазначені сайти містять повну інформацію про пенсійну систему в цілому та про органи Фонду, зокрема, висвітлюють їх діяльність, структуру, законодавчу базу. Однак інформація про платників і застрахованих осіб, яка міститься в Державному реєстрі загальнообов’язкового державного соціального страхування, про збір і облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування на сайтах відсутня. І це правильно, адже ця інформація є конфіденційною і отримати її громадянин може, лише звернувшись особисто до територіального управління Пенсійного фонду. Тепер це можна робити і в електронному режимі – через Інтернет.
Саме з цією метою, а також для того, щоб громадяни мали доступ до іншої довідкової інформації, було створено веб-портал Пенсійного фонду, який надає користувачам електронні послуги на сучасному технологічному рівні. Таке запровадження є вагомим кроком на шляху вдосконалення роботи із зверненнями громадян.
Веб-портал надає можливість отримання різнопланової інформації.
Портал містить персональні облікові дані застрахованої особи, які включають інформацію щодо прізвища, ім’я та по батькові,  дати та місця народження;  місця проживання із зазначенням адреси; суми сплачених страхових внесків до Пенсійного фонду за відповідний місяць;  наявного страхового стажу;  ознак особливих умов праці (пільговий стаж);  суми заробітної плати (грошового забезпечення, доходу); з якої сплачено страхові внески за відповідний місяць;  суми доходу (прибутку) осіб, які провадять підприємницьку діяльність і обрали особливий спосіб оподаткування (єдиний податок, фіксований сільськогосподарський податок);  дати, з якої призначено пенсію;  коефіцієнтів  страхового стажу, заробітної плати (доходу); заробітної плати (доходу) для обчислення, перерахунку, індексації пенсії;  розміру пенсії для виплати тощо.
Також веб-портал дає можливість:
  • подати запит для підготовки різних довідок у паперовому вигляді, що видаються Пенсійним фондом, і потім лише з’явитись для отримання готової довідки – вам буде повідомлено час і місце, куди потрібно прийти;
  • записатись на прийом до керівництва чи відповідальної особи і отримати відповідь з уточненням місця, дати та часу прийому;
  • відправити скаргу до управління, на яку обов’язково прийде відповідь, адже кожне звернення фіксується електронною системою і перебуває на контролі.
Тобто, створення веб-порталу – це ще один крок до того, щоб спростити спілкування громадян із Фондом, максимально наблизити наші послуги до людей.
Веб-портал надає електронні послуги кожній особі індивідуально та працює з дотриманням вимог до захисту інформації. Щоб сторонні особи не змогли скористатися вашими даними, інформація надходитиме у такому вигляді, що за нею буде неможливо ідентифікувати особу, її неможливо скопіювати чи роздрукувати. Це теж зроблено з метою захисту персональних даних.
Такий спосіб отримання інформації є безумовно зручнішим, ніж особистий візит до Пенсійного фонду чи телефонний дзвінок (адже по телефону вам не нададуть конфіденційну інформацію).
Також Пенсійний фонд України запровадив новий сервіс із надання електронних документів з підтвердженням QR-кодом. Послуга доступна для користувачів Веб-порталу Пенсійного фонду України, які увійшли на Портал за допомогою електронного цифрового підпису (ЕЦП). Це сучасне нововведення дозволяє громадянам не виходячи з дому отримувати такі електронні документи:
– довідку про доходи пенсіонера (загальний розмір призначеної пенсії);
– довідку про доходи пенсіонера для призначення субсидій, що містить дані про розмір пенсії без урахування видів виплати;
– індивідуальні відомості про застраховану особу (форма ОК-5), що містить інформацію про страховий стаж, заробітну плату та сплату страхових внесків страхувальниками;
– витяг з Реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування, що містить дані про статус застрахованої особи/отримувача страхової виплати; дані про набутий страховий стаж; відомості щодо нарахованої заробітної плати, що враховується для розрахунку страхових виплат та страхового стажу; відомості про особливі умови праці, про суми добровільних внесків; дані пенсійної справи; відомості про інші види загальнообов’язкового державного соціального страхування.
Зазначені електронні документи дійсні для оформлення субсидій, документів у центрах надання адміністративних послуг, посольствах, консульських та банківських установах, органах фіскальної та виконавчої служб, територіальних органах міграційної служби, тощо.
Перевірити достовірність видачі електронних документів з QR-кодом можна через Веб-портал Пенсійного фонду України у розділі «Верифікація виданих документів» за посиланням
Електронний документ з QR-кодом, підписаний електронним цифровим підписом Пенсійного фонду України, згідно з чинним законодавством, є аналогом паперового документа, підписаного відповідальною особою в органах Фонду.
Інструкція з отримання довідок з QR-кодом від Пенсійного фонду України http://www.pfu.gov.ua/…/yak-otrymaty-dovidku-z-qr-kodom-vi…/
Всі послуги, надані веб-порталом, абсолютно безкоштовні.
Запрошуємо Вас стати користувачем Веб-порталу електронних послуг Пенсійного фонду України (http://portal.pfu.gov.ua).

Як виправити помилки в персональних даних

Облік застрахованих осіб і персоніфіко­ваний облік відомостей про суми заробіт­ної плати (доходу) та страхових внесків на загальнообов’язкове державне пенсійне стра­хування за період до 1 січня 2010 року ведеться з застосуванням Постанови правління Пенсій­ного фонду України від 10.06.2004 № 7-6 «Про Порядок формування та подання органам Пен­сійного фонду України відомостей про застра­ховану особу, що використовуються в системі загальнообов'язкового державного пенсійного страхування», зареєстрованої в Міністерстві юс­тиції України 10.08.2004 за № 1000/9599.

Порядок формування та подання страхуваль­никами звіту щодо сум нарахованих внесків на загальнообов'язкове державне пенсійне страхуван­ня органам Пенсійного фонду України, затверджений постановою правління Пенсійного фонду України 05.11.2009 № 26-1, яка зареєстрована в Міністерстві юстиції України 24.11.2009 за № 1136/17152, регу­лює питання подання звіту до органів Пенсійного фонду України за звітний період з 1 січня 2010 року до1 січня 2011 року.

Порядок формування та подання страхувальни­ками звіту щодо сум нарахованого єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страху­вання ведеться згідно з затвердженим наказом Мін­фіну № 435 від 14.04.2015, зареєстрованим у Мініс­терстві юстиції України 23.04.2015 за № 460/26905.

Відомості про застрахованих осіб та звіти щодо сум нарахованих внесків на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування органам Пенсійно­го фонду України за період до 01 січня 2010 року з типом форми «КОРИГУЮЧА» або «СКАСОВУЮ­ЧА» подаються лише за результатами перевірки, здійсненої за заявою платника.

Сумивказаніправильно, апомилкудопущено вПІБ, реквізитахзастрахованоїособиабо страхувальника

Позначимо коло реквізитів найбільш поши­рених таблиць форм звітності, у яких страху­вальники допускаються несумових помилок:

  • • громадянство особи (реквізит «Громадянин України»);
  • • код категорії застрахованої особи (реквізити «Код категорії ЗО», «Категорія особини»);
  • • реєстраційний номер облікової картки плат­ника податків або серія та номер паспорта (для фізичних осіб, які мають відмітку у паспорті про право здійснювати будь-які платежі за серією та номером паспорта) (реквізит «Податковий номер або серія і номер паспорта»);
  • • П. І. Б. застрахованої особи (реквізит «Прізви­ще, ім'я, по батькові ЗО»);
  • • кількість календарних днів перебування в трудових/цивільно-правових відносинах (дата початку/закінчення трудових/цивільно-правових відносин), днів тимчасової непрацездатності, від­пусток без збереження зарплати і в зв'язку з вагіт­ністю та пологами;
  • • код підстави для обчислення спецстажу (реквізит «Код Підстави для обліку спецстажу»).

ВиявленопомилкувПІБтареєстраційному номеріобліковоїкарткиплатникаподатків (ідентифікаційномуномері) заперіоддо 2010 року

Виправляємо сьогодні, але за нормами чин­ного Порядку за період до 2010 року, тобто Порядку формування та подання органам Пен­сійного фонду України відомостей про застра­ховану особу, що використовуються в системі загальнообов'язкового державного пенсій­ного страхування, затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України №7-6 від 10.06.2004 у разі виявлення недостовірних відо­мостей, які подані та/або накопичені в електро­нних базах даних персоніфікованого обліку.

Страхувальник подає до відповідного тери­торіального органу Пенсійного фонду необхідні коригуючі або скасовуючі документи щодо ви­явлених недостовірних звітів про застрахова­ну особу.

На підставі поданого документа з позначкою «КОРИГУЮЧА» у системі персоніфікованого обліку відбувається технологічна заміна попе­редньо накопичених відомостей в обліковій картці особи на актуальні, які були подані страхувальником у документі з позначкою «КОРИГУЮЧА».

На підставі поданого документа з позна­чкою «СКАСОВУЮЧА» недостовірні відомості облікової картки вилучаються з переліку акту­альних для використання, але залишаються у електронному архіві для збереження історії звітування.

Скасування відомостей здійснюється, якщо некоректними виявилися такі ключові рекві­зити первинного звіту, як код страхувальника, звітний рік, номер облікової картки застрахо­ваної особи, код категорії застрахованої особи, код підстави для спеціального стажу.

Коригування або скасовування відомостей облікової картки застрахованої особи здійсню­ється за будь-які роки функціонування систе­ми персоніфікованого обліку тільки на підставі наданих у встановленому порядку документів страхувальника.

Виявленіпомилкизаперіод

з 01 січня 2010 рокупо 31 грудня 2010 року

Коригуючі (коригуючий або скасовуючий документ) дані до системи персоніфіковано­го обліку відомостей про застрахованих осіб надаються згідно з Порядком формування та подання страхувальниками звіту щодо сум нарахованих внесків на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування органам Пенсійного фонду України, затвердженим постановою правління Пенсійного фонду України 05.11.2009 № 26-1 у таких випадках:

Якщо страхувальник допустив помилку в прізвищі, імені або по батькові застрахованої особи, подаються коригуючі відомості, зазна­чені в таблиці 5 додатка 4 до цього Порядку, з позначкою «КОРИГУЮЧА», які є підставою для заміни значень реквізитів відповідної таблиці, що попередньо була подана до органів Пенсій­ного фонду.

На підставі поданої таблиці 5 додатка 4 до цього Порядку з позначкою «КОРИГУЮЧА» проводиться технологічна заміна попередньо накопичених даних в обліковій картці особи на актуальні дані, подані страхувальником у табли­ці з позначкою «КОРИГУЮЧА».

Якщо страхувальник допустив помилку в коді страхувальника, звітному місяці, номері облікової картки застрахованої особи (іденти­фікаційний номер за довідкою ДПА або серія та номер свідоцтва про загальнообов'язкове державне соціальне страхування), коді підста­ви для обчислення стажу окремим категоріям осіб відповідно до законодавства (спеціальний стаж), подаються:

  • таблиці 5, б, 7 або 8 додатка 4 до цього Порядку з позначкою «СКАСОВУЮЧА» за ті звітні періоди, у яких дані були подані з непра­вильними вищезазначеними реквізитами;
  • таблиці 5, б, 7 або 8 додатка 4 до цього Порядку з позначкою «ПОЧАТКОВА» з пра­вильними вищезазначеними реквізитами за ті звітні періоди, у даних яких було допущено по­милку.

Зміни в сумах нарахованого заробітку, грошового забезпечення або доходу та су­мах страхових внесків за звітний місяць при формуванні та поданні такої звітності не до­пускаються.

На підставі поданих документів з позначкою
«СКАСОВУЮЧА» недостовірні дані облікової картки вилучаються з переліку чинних для використання, але залишаються в електронному архіві для збереження звітування.     

                                              

ВИПРАВЛЕННЯ ПОМИЛОК У ЗВІТІ ЄСВ



В даний час переважна більшість бухгалтерів формують та подають звітність щодо сум нарахованого єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування (Звіт з ЄСВ) з використанням спеціалізованого програмного забезпечення, яке мінімізує появу технічних помилок. Проте навіть досвідчені бухгалтери не застраховані від можливих огріхів у звітності. Тож розглянемо шляхи виправлення найбільш типових помилок.
1. ЗВІТ ІЗ ЄСВ НЕ ПОДАВАВСЯ
У разі, якщо страхувальник взагалі не подавав звіт за попередній звітний період (періоди), то в поточному звітному місяці НЕ ДОПУСКАЄТЬСЯ відображення сум нарахованого єдиного внеску застрахованим особам за попередній звітний період (періоди).
У такому випадку страхувальнику необхідно подати Звіт із ЄСВ за попередній період (періоди) (як зазначено в п. 3 розд. V Порядку № 435).
Увага! Якщо мова йде про звіт за по­передній звітний період (періоди) до 2016 року, якого не подавали, то його слід подавати до органу Державної фіскальної служби України за формою, яка діяла з 01.05.15 р.
Такий звіт подається лише один раз за один звітний період.
2. ПОВТОРНЕ ПОДАННЯ ЗАМІСТЬ ПОМИЛКОВОГО ЗВІТУ
Це можливо лише тоді, коли ще не минув термін подання Звіту з ЄСВ. Так, у п. 1 розд. V Порядку № 435 зазначено: “У разі виявлення помилки у Звіті до закінчення строку подання цього Звіту страхувальник повторно формує та подає Звіт у повному обсязі до органу доходів і зборів за місцем обліку”. Тоді чинним вважатиметься останній електронний або паперовий Звіт із ЄСВ, поданий до закінчення строків подання звітності (не пізніше ніж 20 календарних днів, що настають за останнім днем звітного місяця).
Подаючи новий звіт, слід бути уважним, аби виправляючи одну помилку, не припуститися іншої.
Коли звіт подали помилково не за звітний, а за попередній період, страхувальнику треба подати його повторно за поточний період.
Якщо страхувальник до закінчення строку подання Звіту з ЄСВ подає за поточний звітний період лише окремі таблиці Звіту з ЄСВ із зазначенням типу форми “скасовуюча”, “додаткова”, то цей звіт вважають таким, що не подавався.
3. ВИПРАВЛЕННЯ ПОМИЛОК В ТАБЛИЦІ 5
  • Помилка у відомостях про пра­цівника
Якщо ви припустилися помилки в будь-якому з реквізитів таблиці 5 Звіту з ЄСВ, то формуйте та подавайте ДВІ таких таблиці (одну – зі статусом “скасовуюча” і неправильними рядка­ми, та другу – зі статусом “початкова” та правильними даними) й оформлюйте до них титульний аркуш.
  • Працівника не включили до таблиці 5
Буває, відомості про прийнятого працівника не включили до таблиці5, але водночас відомості в таблиці б стосовно нього за звітний період подали. Тоді в наступному звітному періоді потрібно подати таблицю 5 зі статусом “додаткова” за місяць прийняття працівника на роботу й окремим титульним аркушем.
Аналогічно діють у разі необхід­ності показати звільнення працівни­ка та в інших випадках, коли забули включити працівника до таблиці 5.
4. ВИПРАВЛЕННЯ ПОМИЛОК В ТАБЛИЦІ 6
  • Працівника не включили до таблиці 6
Якщо зарплату працівникові було нараховано у відповідному місяці (про це свідчать первинні документи), але його забули включити до таблиці 6, вирішення проблеми буде таким (звіс­но, якщо минув термін подання звіту і вже не можна подати новий звіт за та­кий місяць): такий огріх можна виправити винятково в наступ­ному звітному періоді. У звіті за мі­сяць, у якому виявили помилку, в таб­лиці 6 окремим рядком показують таку зарплату з кодом типу нарахувань “2” у реквізиті 10 і зазначають місяць, за який було нараховано та не відобра­жено зарплату, у реквізиті 11.
Поза тим суму такої зарплати необ­хідно відобразити в рядку 4.1 табли­ці 1 Звіту з ЄСВ, в якому виявили по­милку, та вказати на зміст помилки.
  • Помилка в реквізитах (окрім сум) у таблиці 6
Якщо ви помилилися в реквізитах 6-10, 12-16 та 22-25 (зокрема, у податковому номері фізособи – платника податку, категорії застра­хованої особи, кількості днів трудо­вих відносин тощо) таблиці б, то для ви­правлення відомостей слід діяти так: формують і подають дві таблиці 6 (одну – зі статусом “скасовуюча”, де вказують неправильний рядок, другу – зі статусом “початкова” та правильним рядком). До того ж фор­мують до них титульний аркуш.
Якщо в таблиці 6 неправильно вка­зали звітний період (реквізит 3), а місяць нарахування (реквізит 11) правильно, то потрібно повторно по­дати весь правильний звіт.
Буває, що в таблиці 6 неправиль­но зазначили місяць нарахування (реквізит 11), а звітний період (рекві­зит 3) – правильно. Якщо подавали звіт в електронній формі, то така по­милка майже неможлива. Але в жит­ті трапляється все. Тоді потрібно дія­ти в один із таких способів:
  • якщо помилку виявлено до 20-го числа місяця, наступного за звітним (до граничної дати для подання Звіту з ЄСВ), то слід подати звіт повторно;
  • коли помилку побачили після 20-го числа, то варто ще раз сформу­вати та подати дві таблиці 6 (одну – зі статусом “скасовуюча”, другу – зі статусом “початкова”) й оформити до них титульний аркуш.
Якщо необхідно зменшити відомості в реквізитах 13-16 за попередні звітні періоди, можна застосувати знак і зазначити місяць і рік, за які потрібно змінити показник у поточному звіті. А от у разі потреби збільшити дані за цими показниками за попередні періоди слід сформувати таблицю 6 з ознакою “скасовуюча”, якою скасо­вують неправильний показник, та по­дати відомості про правильний збіль­шений показник у другій таблиці 6 із позначкою “початкова”.
  • Помилки в реквізитах із зар­платою та ЄСВ таблиці 6
Окреслимо перелік можливих по­милок:
  • доходи застрахованим особам нараховано та виплачено вчасно та в повній мірі, але в таблиці бнепра­вильно вказали суму доходу (більшу чи меншу), а єдиний внесок відобра­зили правильно;
  • доходи застрахованим особам на­раховано та виплачено вчасно та в повній мірі, у таблиці 6 правильно зазна­чено суму доходу, але єдиний внесок – неправильно (більше чи менше);
  • доходи нараховано та виплачено вчасно та в повній мірі, але в таблиці 6 неправильно зазначили і суму дохо­ду (якоїсь частини доходу не вклю­чили), і єдиний внесок із неї;
  • у попередньому періоді повністю чи частково не нараховано дохід, який донарахували в поточному періоді.
Слід знати, що подання коригу­вальних звітів у зв’язку з неправильно нарахованими сумами доходу та єди­ного внеску не передбачено. Усе за­вдяки пп. 1.6.2 Інструкції зі статистики зарплати: якщо нарахування фонду оп­лати праці здійснюють за попередній період, зокрема у зв’язку з уточненням кількості відпрацьованого часу, вияв­ленням помилок, то їх відображають у фонді оплати праці того місяця, у яко­му проводять нарахування.
Отже, перші три види помилок у по­передніх звітних періодах у таблиці 6 слід відображати в поточному звітно­му періоді окремим рядком з одним із кодів типу нарахувань (“2” – “12”) і зазначенням місяця, у якому мала місце помилка в реквізиті 11.
Зауважимо: донарахування (зайве нарахування) сум доходу та єдиного внеску тягне за собою також відоб­раження в таблиці 1. Його прово­дять у рядках 4 та/або 5, і воно може спричинити застосування штрафних санкцій.
Майте на увазі: будь-які виправ­лення щодо сум доходів застрахо­ваних осіб та/або сум єдиного внес­ку – підстава для перевірки страху­вальника.
Перейдемо до останнього, четвер­того, виду помилок. Річ у тім, що Звіт із ЄСВ до системи персоніфікова­ного обліку формується на підставі бухгалтерських та інших документів, відповідно до яких проводять нарахування (обчислення) або які підтвер­джують нарахування (обчислення) зарплати (доходу), грошового забез­печення, на які за законодавством нараховують внески.
Водночас суми зарплати відобра­жають окремо за кожну застра­ховану особу в таблиці 6. Отже, якщо суму за застрахованою особою не було нараховано, то її не можна включати до заробітку місяця, за який таку суму було нараховано. Знов-таки, згідно пп. 1.6.2 Інструкції зі ста­тистики зарплати відображаємо такі суми у фонді оплати праці того місяця, у якому було здійснено нара­хування. Як відомо, саме Інструкцією зі статистики зарплати слід керувати­ся під час визначення виплат, що під­лягають обкладенню ЄСВ (пп. 5 п. 3 розд. IV Інструкції № 449), а відповідно, й відображенню у Звіті з ЄСВ.
Тож донараховану суму за поперед­ній місяць просто додайте до зарпла­ти працівника за поточний місяць (у якому виявили помилку) і відоб­разіть у звіті за такий місяць.
5. ПОМИЛКИ, ПОВ’ЯЗАНІ З КОРИГУВАННЯМ ВІДПРАЦЬОВАНОГО ЧАСУ
Не секрет, що подекуди (найчасті­ше – у бюджетних установах) та­бель подають до бухгалтерії за кіль­ка днів до закінчення місяця. Тож може так статися, що працівнику за­крили й оплатили останні дні робо­чими, а він зненацька захворів.
У такому випадку також доводить­ся коригувати не лише нараховану зарплату, але й дані таблиці б.
Виправляють цю помилку у два при­йоми:
  • Зменшують нараховану зарпла­ту. Для цього в окремому рядку таблиці 6 за звітний місяць відобража­ють суму надмірної зарплати та ЄСВ зі знаком із зазначенням відповід­ного попереднього місяця.
  • Відображають іще одним ряд­ком нарахування лікарняних та єди­ного внеску з них. У ньому заповню­ють реквізит 9, зазначають код “29”, а також у реквізиті 13 проставляють кількість календарних днів хвороби.
Увага! Вносити від’ємні значення сум нарахованої зарплати (доходу) допустимо лише:
  • у разі відображення сум пере­рахунків заробітку (доходу), що пов’язані з уточненням кількості відпрацьованого часу через тимча­сову непрацездатність, та допомоги у зв’язку з вагітністю та пологами, нарахованих за попередні періоди;
  • у разі відображення сторнова­них сум відпускних за одночасного відображення допомоги з тимчасо­вої непрацездатності та допомоги у зв’язку з вагітністю та пологами, нарахованих за попередні періоди.
Це стосується реквізитів 17-21 таблиці 6.
 

До уваги фізичних осіб-підприємців, віднесених до першої групи платників єдиного податку!

Відповідно до пункту 4 частини першої статті 4 Закону України “Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування” (далі-Закон) фізичні особи-підприємці, в тому числі ті, які обрали спрощену систему оподаткування, є платниками єдиного внеску.
Єдиний внесок для платників, в тому числі фізичних осіб-підприємців, встановлюється у розмірі 22 відсотки до бази нарахування (частина п'ята статті 8 Закону).
З 1 січня 2017 року  відповідно до абзацу другого пункту 3 частини першої статті 7 Закону для платників, віднесених до першої групи платників єдиного внеску, визначених у підпункті 1 пункту 291.4 статті 291 Податкового кодексу України, сума єдиного внеску не може бути меншою за 0,5 мінімального страхового внеску.
Отже, для фізичних осіб-підприємців,  які обрали спрощену систему оподаткування, та віднесені до першої групи платників єдиного податку, обов'язковою є сплата єдиного внеску в сумі не менше 352 грн. щомісяця.
Звертаємо увагу, що відповідні періоди здійснення підприємницької діяльності зараховуються до страхового стажу пропорційно до сплаченого єдиного внеску  відповідно до статті 24 Закону України “Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування”. Тобто, при сплаті єдиного соціального внеску від 0,5 мінімальної заробітної плати, до страхового стажу буде зараховано половину місяця.
Водночас, для зарахування періодів здійснення підприємницької діяльності до страхового стажу як повний місяць, необхідно сплатити за місяць  єдиний внесок в сумі не меншій, ніж мінімальний страховий внесок.
У 2017 році мінімальний страховий внесок для фізичних осіб підприємців становить 704 грн. на місяць (3200грн. х 22 відсотки).
НАГОЛОШУЄМО, несплата єдиного внеску в мінімальному розмірі позбавляє фізичних осіб-підприємців, які віднесені до першої групи платників єдиного податку права на зарахування цих періодів в повному обсязі до страхового стажу, необхідного для призначення пенсії та страхових виплат за соціальним страхуванням.
Переяслав-Хмельницьке об'єднане управління Пенсійного фонду України   звертається до зазначеної вище категорії платників з проханням подбати про набуття страхового стажу завчасно та сплачувати єдиний соціальний внесок щомісячно у розмірі не меншому, ніж мінімальний (у 2017 році – 704 грн.).
 

Як застосовуються норми ч.5 ст. 8 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування»

Відносини, що виникають під час провадження діяльності, пов'язаної зі збором та веденням обліку єдиного внеску, регулюються ви­ключно Законом України від 08.07.2010 р. №2464-VI «Про збір та облік єдино­го внеску на загально­обов'язкове державне соціальне страхування» (далі — Закон № 2464).

Статтею 4 Закону № 2464 визначено ви­черпний перелік платни­ків єдиного внеску, а по­рядок нарахування, об­числення і сплати єдино­го внеску — ст. 7—9 роз­ділу III цього Закону.

Для працівника (за ос­новним місцем роботи), який відпрацював части­ну місяця, а іншу части­ну — хворів, якщо за­гальна сума нарахова­ного доходу (сума заро­бітної плати за відпра­цьований час та допомо­ги по тимчасовій непра­цездатності, далі — до­помога) не перевищує розміру мінімальної за­робітної плати, встанов­леної законом на місяць, за який нараховується заробітна плата (дохід), сума єдиного внеску розраховується як добу­ток розміру мінімальної заробітної плати, вста­новленої законом на мі­сяць, за який нараховується   заробітна   плата (дохід), та ставки єдино­го внеску (ст. 8 Закону № 2464), тобто виникає потреба донарахування до мінімальної заробіт­ної плати.

Для працівника (за ос­новним місцем роботи), в якого початок та закін­чення хвороби припада­ють на різні місяці, єди­ний внесок у місяці почат­ку хвороби нараховується за фактично відпрацьова­ний час, оскільки загаль­на сума доходу ще не є ві­домою (сума допомоги буде визначена після по­дання листка непраце­здатності).

Якщо після подання листка непрацездатності після розподілу допомо­ги (суми допомоги відно­сяться до того місяця, за який вони нараховані) загальний дохід за мі­сяць становить менш ніж мінімальний розмір, пи­тання донарахування сум єдиного внеску має роз­глядатися одночасно з нарахуванням суми допомоги.

Такі донарахування слід відобразити у Звіті про суми нарахованої заро­бітної плати (доходу, гро­шового забезпечення, допомоги, компенсації) застрахованих осіб та су­ми нарахованого єдиного внеску на загальнообо­в'язкове державне соці­альне страхування до органів доходів і зборів згід­но з додатком 4 (далі — Звіт).

Нарахування до­помоги відображається у Звіті за місяць, у якому проведено таке нараху­вання.

У таблиці 6 Звіту перед­бачено реквізит 10 «Тип нарахувань», у якому за­значається код типу нарахувань «13» (сума різ­ниці між розміром міні­мальної заробітної плати (доходу) та фактично на­рахованою заробітною платою (доходом) за звіт­ний місяць).

Код типу нарахування «13» застосовується для сум різниці між розміром мінімальної заробітної плати та фактично нара­хованою заробітною платою (доходом), про­ведений у поточному звітному місяці, в тому числі за попередні, якщо сума заробітної плати менша за розмір міні­мальної заробітної пла­ти, встановленої зако­ном за місяць, за який нараховується заробітна плата.

Суму різниці між розмі­ром мінімальної заробіт­ної плати та фактично на­рахованою заробітною платою (доходом) у разі перехідної допомоги за­значаємо в реквізиті «19» окремим рядком, код ка­тегорії застрахованої особи — «29», код типу нарахувань — «13».

У разі перехідної допо­моги тип нарахувань «2» не застосовується, оскільки нарахування за фактично відпрацьований час, коли загальна сума доходу ще не є відомою (сума допомоги буде ви­значена після подання листка непрацездатності) не можна розцінювати як несвоєчасне нарахування додаткової бази єдиного внеску.

Надання Пенсійним фондом консультацій та роз’яснень щодо єдиного соціального внеску

Відповідно до спільного листа Міністерства доходів і зборів України від 27.12.2013 №21052/5/99-99/17-03-01-16,  Пенсійного фонду України від 27.12.2013 №36398/05-10 та відповідно до ст.12, п.3 ч.1 ст. 131 ст.20 Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування" (із змінами) Міністерство доходів і зборів України та Пенсійний фонд України повідомляють що консультації з питань ведення Реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов'язкового державного соціального страхування, включаючи питання заповнення таблиць 5-9 додатку 4, всіх таблиць додатку 5, додатку 6 та додатку 7 звіту щодо сум нарахованого єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, затвердженого наказом Міністерства доходів і зборів України 09.09.2013 №454 «Про затвердження порядку формування та подання страхувальниками звіту щодо сум нарахованого єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування», зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 20.09.2013 за №1628/24160, надають органи Пенсійного фонду України.
Консультації щодо заповнення інших таблиць звіту щодо сум нарахованого єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування надаються органами доходів і зборів.

Застосування типу нарахування «13» при перехідних лікарняних

Відповідно до листа Державної фіскальної служби України від 02.02.17 №1925/6/09-99-13-02-01-15 щодо застосування норм частини 5 статті 8 Закону України від 08 липня 2010 року № 2464-УІ «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування» (далі — Закон № 2464) відносини, що виникають під час провадження діяльності, пов'язаної зі збором та веденням обліку єдиного внеску, регулюються виключно Законом № 2464.
Статтею 4 Закону № 2464 визначено вичерпний перелік платників єдиного внеску.
Порядок нарахування, обчислення і сплати єдиного внеску визначено статтями 7 — 9 розділу III Закону № 2464.
Для працівника (за основним місцем роботи), який відпрацював частину місяця, а іншу частину перебував на лікарняному, якщо загальна сума нарахованого доходу (сума заробітної плати за відпрацьований час та лікарняного) не перевищує розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на місяць, за який нараховується заробітна плата (дохід), сума єдиного внеску розраховується як добуток розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на місяць, за який нараховується заробітна плата (дохід), та ставки єдиного внеску (стаття 8 Закону № 2464), тобто виникає необхідність донарахування до мінімальної заробітної плати.
Для працівника (за основним місцем роботи), у якого початок та закінчення лікарняного припадають на різні місяці, єдиний внесок, у місяці початку лікарняного, нараховується за фактично відпрацьований час, оскільки загальна сума доходу ще не є відомою (сума лікарняних буде визначена після надання листка непрацездатності).
Якщо після надання листка непрацездатності після розподілу лікарняного (суми допомоги з тимчасової непрацездатності відносяться до того місяця, за який вони нараховані) загальний дохід за місяць становить менше мінімального розміру, питання необхідності донарахування сум єдиного внеску має розглядатись одночасно з нарахуванням сум допомоги з тимчасової втрати працездатності.
Зазначені донарахування необхідно відобразити у Звіті про суми нарахованої заробітної плати (доходу, грошового забезпечення, допомоги, компенсації) застрахованих осіб та суми нарахованого єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування до органів доходів і зборів згідно з додатком 4 (дані — Звіт).
Загальні правила формування та подання звіту з єдиного внеску встановлено розділом II Порядку формування та подання страхувальниками звіту щодо сум нарахованого єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 14.04,2015 р. № 435 (далі — Порядок).
Обчислення єдиного внеску здійснюється на підставі бухгалтерських та інших документів, відповідно до яких провадиться нарахування (обчислення) або які підтверджують нарахування (обчислення) виплат (доходу), на які відповідно до цього Закону нараховується єдиний внесок (частина друга статті 9 Закону № 2464).
Отже, нарахування лікарняних відображаються у Звіті за місяць, у якому проведено таке нарахування.
Таблиця 6 Звіту призначена для формування страхувальником у розрізі кожної застрахованої особи відомостей про суми нарахованої їй заробітної плати (доходу) у звітному місяці.
У таблиці 6 Звіту передбачено реквізит 10 «Тип нарахувань», у якому зазначається код типу нарахувань «13» (сума різниці між розміром мінімальної заробітної плати (доходу) та фактично нарахованою заробітною платою (доходом) за звітний місяць).
Код типу нарахування «13» застосовується для сум різниці між розміром мінімальної заробітної плати та фактично нарахованою заробітною платою (доходом), які здійснені в поточному звітному місяці, у тому числі — за попередні, якщо сума заробітної плати менша ніж розмір мінімальної заробітної плати, установленої законом за місяць, за який нараховується заробітна плата.
Суму різниці між розміром мінімальної заробітної плати та фактично нарахованою заробітною платою (доходом) у випадку перехідних лікарняних зазначаємо в реквізиті «19», окремим рядком, код категорії застрахованої особи — «29», код типу нарахувань — «13».
У випадку перехідних лікарняних тип нарахувань «2» не застосовується, оскільки нарахування за фактично відпрацьований час, коли загальна сума доходу ще не є відомою (сума лікарняних буде визначена після надання листка непрацездатності), не можна розцінювати як несвоєчасне нарахування додаткової бази єдиного внеску.