Карта залучення міжнародної допомоги

Реформи

"Урядова гаряча лінія"

На допомогу захисникам Батьківщини!



Переяслав-Хмельницький міськрайонний відділ державної виконавчої служби входить до системи органів Міністерства юстиції України і здійснює виконання рішень судів, третейських судів та інших органів, а також посадових осіб (далі - рішень) відповідно до зак

Переяслав-Хмельницький міськрайонний відділ державної виконавчої служби входить до системи органів Міністерства юстиції України і здійснює виконання рішень судів, третейських судів та інших органів, а також посадових осіб (далі - рішень) відповідно до законів України.

Завданням державної виконавчої служби є своєчасне, повне і неупереджене примусове виконання рішень, передбачених законом.

Відповідно до Закону України «Про виконавче провадження» Переячслав-Хмельницький міськрайонний відділ державної виконавчої служби виконує рішення на підставі таких виконавчих документів:

1) виконавчих листів та наказів, що видаються судами у передбачених законом випадках на підставі судових рішень, рішень третейського суду, рішень міжнародного комерційного арбітражу, рішень іноземних судів та на інших підставах, визначених законом або міжнародним договором України;

2) ухвал, постанов судів у цивільних, господарських, адміністративних справах, справах про адміністративні правопорушення, кримінальних провадженнях у випадках, передбачених законом;

3) виконавчих написів нотаріусів;

4) посвідчень комісій по трудових спорах, що видаються на підставі відповідних рішень таких комісій;

5) постанов державних виконавців про стягнення виконавчого збору, постанов державних виконавців чи приватних виконавців про стягнення витрат виконавчого провадження, про накладення штрафу, постанов приватних виконавців про стягнення основної винагороди;

6) постанов органів (посадових осіб), уповноважених розглядати справи про адміністративні правопорушення у випадках, передбачених законом;

7) рішень інших державних органів та рішень Національного банку України, які законом визнані виконавчими документами;

8) рішень Європейського суду з прав людини з урахуванням особливостей, передбачених Законом України «Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини», а також рішень інших міжнародних юрисдикційних органів у випадках, передбачених міжнародним договором України;

9) рішень (постанов) суб’єктів державного фінансового моніторингу (їх уповноважених посадових осіб), якщо їх виконання за законом покладено на органи та осіб, які здійснюють примусове виконання рішень.

Переяслав-Хмельницький міськрайонний відділ державної виконавчої служби здійснює примусове виконання таких рішень:

1) рішень про відібрання і передання дитини, встановлення побачення з нею або усунення перешкод у побаченні з дитиною;

2) рішень, за якими боржником є юридична особа, примусова реалізація майна якої заборонена відповідно до закону;

3) рішень, за якими стягувачами є держава, державні органи;

4) рішень адміністративних судів та рішень Європейського суду з прав людини;

5) рішень, які передбачають вчинення дій щодо майна державної чи комунальної власності;

6) рішень про виселення та вселення фізичних осіб;

7) рішень, за якими боржниками є діти або фізичні особи, які визнані недієздатними чи цивільна дієздатність яких обмежена;

8) рішень про конфіскацію майна;

9) рішення щодо стягнення аліментів;

10) інші рішення, передбачені Законом України «Про виконавче провадження». 

Працівники Переяслав-Хмельницького міськрайонного відділу державної виконавчої служби Головного територіального управління юстиції у Київській області взяли участь у святкуванні всеукраїнського свята "Дня вишиванки"

Працівники Переяслав-Хмельницького міськрайонного відділу державної виконавчої служби Головного територіального управління юстиції у Київській області взяли участь у святкуванні всеукраїнського свята "Дня вишиванки"


ВСЕ ПРО СИСТЕМУ ЕЛЕКТРОННИХ СЕРВІСІВ У СФЕРІ ДЕРЖАВНОЇ РЕЄСТРАЦІЇ БІЗНЕСУ

Досвід останніх років вказує на гостру необхідність проведення реформ у більшості сфер державного управління в Україні, у тому числі в системі органів юстиції, зокрема, у сфері державної реєстрації бізнесу органами юстиції.

В поточному році Міністерством юстиції України запроваджено ряд новацій у вищезазначеній сфері, передусім це онлайн сервіси для користувачів відповідних адміністративних послуг.

Першим важливим кроком у процесі запровадження онлайн сервісів стало набрання чинності 05 квітня 2015 року Законом України від 12.02.2015 № 191-VIII «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо спрощення умов ведення бізнесу (дерегуляція)» (далі – Закон № 191-VIII). Відтепер стало можливим в режимі онлайн створювати запит для отримання витягу, виписки або довідки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців за максимально розширеною кількістю критеріїв пошуку. Поряд з тим, важливим є те, що вартість електронного документа складає 75% вартості паперового аналогу.

Другим кроком стало набрання чинності 07 квітня 2015 року наказом Мін’юсту від 31 березня 2015 року № 466/5 «Про деякі питання надання відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців», яким був затверджений Порядок надання відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців, що забезпечило відкритий доступ до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців. Порядком передбачено надання відомостей, що містяться в державному реєстрі, державними реєстраторами як у паперовій, так і в електронній формах. Виписки, витяги та довідки також можуть бути отримані громадянами без участі державного реєстратора через офіційний веб-сайт розпорядника реєстру у вигляді електронних документів. Також, відповідно до наказу Мін’юсту від 31 березня 2015 року № 466/5 встановлено, що виписки, витяги та довідки в паперовій та електронній формах відповідно до Закону України від 22.05.2003 № 851-IV «Про електронні документи та електронний документообіг» мають однакову юридичну силу.

Враховуючи вищевикладене, безумовними перевагами нової системи надання та отримання інформації з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців є: отримання відомостей в режимі онлайн; відсутність потреби у отриманні електронно-цифрового підпису; можливість оплати в режимі онлайн при подачі запиту; надання електронному документу статусу офіційного.

Наступний крок у запровадженні електронних онлайн-сервісів пов’язаний із набранням чинності наказу Міністерства юстиції України від 25.07.2015 №1218/5 «Про пілотні проекти у сфері державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців». Наказом був затверджений Порядок реалізації пілотних проектів у сфері державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців. Пілотний проект «Попередній розгляд документів» полягає у попередньому розгляді державним реєстратором за місцезнаходженням юридичної особи документів в електронній формі, необхідних для проведення реєстраційних дій щодо внесення (для юридичних осіб, зареєстрованих до дати набрання чинності Законом України від 14 жовтня 2014 року № 1701-VII «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо визначення кінцевих вигодоодержувачів юридичних осіб та публічних діячів») та зміни відомостей про кінцевих бенефіціарних власників (контролерів) юридичної особи, у тому числі кінцевих бенефіціарних власників (контролерів) її засновника, якщо засновник – юридична особа, зміни власника істотної участі засновника юридичної особи, якщо засновник – юридична особа, та позачерговому прийнятті таких документів у паперовій формі за місцем, у дату та час, зазначені у повідомленні про результати попереднього розгляду документів. Мета даного пілотного проекту ґрунтується на можливості кожного бажаючого внести певні зміни до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців, шляхом заповнення реєстраційної картки та подання документів, визначених Законом України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців», в електронній формі за допомогою веб-сайту технічного адміністратора Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців для їх попереднього розгляду державним реєстратором. У разі відсутності підстав для залишення документів без розгляду заявнику повідомляється про дату і час подачі паперових документів для проведення відповідної реєстраційної дії. Адміністративна послуга, про яку йде мова, безсумнівно має важливе значення у підвищенні якості надання органами юстиції адміністративних послуг, оскільки суттєво економить час та кошти громадян.

Необхідно зазначити, що на відміну від пілотних проектів «Екстериторіальність подання документів» та «Екстериторіальність проведення реєстраційних дій», пілотний проект «Попередній розгляд документів» реалізований у територіальних органах юстиції Міністерства юстиції України на території всієї країни, що надає можливість використання його переваг кожним бажаючим суб’єктом господарської діяльності.

Зміни, які відбуваються у рамках загальної програми реформування сфери надання адміністративних послуг органами юстиції, торкнулися не лише безпосередньо громадян, але й також наступних державних органів: органів державної влади, органів місцевого самоврядування, органів внутрішніх справ, органів прокуратури, органів Служби безпеки України. Починаючи з 01 жовтня 2015 року, відповідно до Порядку отримання відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців органами державної влади, органами місцевого самоврядування, органами внутрішніх справ, органами прокуратури, органами Служби безпеки України, затвердженого наказом Міністерством юстиції України від 31.03.2015 № 466/5, органи державної влади, органи місцевого самоврядування, органи внутрішніх справ, органи прокуратури, органи Служби безпеки України зобов’язані отримувати відомості з Єдиного державного реєстру юридичних осіб і фізичних осіб-підприємців виключно самостійно в електронній формі, без права витребування додаткових довідок та інших документів від громадян, які звертаються до відповідних органів для отримання адміністративних послуг.

Даний крок направлений на використання можливостей Єдиного державного реєстру юридичних осіб і фізичних осіб-підприємців державними органами, які раніше мали запитувати необхідну інформацію з Реєстру напряму в органів юстиції або у громадян, на що витрачались додатковий час та кошти.

Поміж позитивних моментів, звісно виникають певні проблеми в частині реалізації програми реформування, наприклад, перепони технічного характеру, зокрема, відсутність взаємного обміну даними між Єдиним державним реєстром юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців реєстрами, інформаційними системами Державної служби статистики України, інформаційними системами Пенсійного фонду України та інформаційними системами Державної фіскальної служби України, в яких забезпечується фіксація факту утворення/змін/припинення суб’єкта господарської діяльності. На практиці зазначена проблема створювала необхідність тривалого процесу відвідування державних установ, відстоювання черг та інші незручності.

Отже, на шляху до досягнення європейських стандартів надання адміністративних послуг кожній людині, яка цього потребує, а також удосконалення роботи системи електронних онлайн-сервісів державними органами здійснюються певні спільні кроки.

06 жовтня 2015 року набрав чинності спільний наказ Міністерства юстиції України та Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 28.09.2015 № 1834/5/1212 «Про інформаційну взаємодію між Єдиним державним реєстром юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців та інформаційними системами Державної служби статистики України», яким затверджений Порядок інформаційної взаємодії між Єдиним державним реєстром юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців та інформаційними системами Державної служби статистики України.

07 жовтня 2015 року набрав чинності спільний наказ Міністерства юстиції України та Міністерства соціальної політики України від 28.09.2015 № 1830/5/967 «Про інформаційну взаємодію між Єдиним державним реєстром юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців та інформаційними системами Пенсійного фонду України», яким затверджений Порядок інформаційної взаємодії між Єдиним державним реєстром юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців та інформаційними системами Пенсійного фонду України.

В свою чергу, 17 жовтня 2015 року набрав чинності спільний наказ Міністерства юстиції України та Міністерства фінансів України від 09.10.2015 № 1918/5/869 «Про інформаційну взаємодію між Єдиним державним реєстром юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців та інформаційними системами Державної фіскальної служби України, обмін документами в електронній формі», яким затверджений Порядок інформаційної взаємодії між Єдиним державним реєстром юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців та інформаційними системами Державної фіскальної служби України, обміну документами в електронній формі.

Завдяки плідній співпраці вищезазначених державних органів, в Україні запроваджується спрощена система реєстрації бізнесу. Відтепер підприємницьку діяльність стане можливим зареєструвати за одну добу. Зміст даної системи полягає в тому, що адміністратор Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців забезпечує передачу відомостей про проведені реєстраційні дії щодо юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців, у тому числі повідомлень державного реєстратора, та документів в електронній формі, з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців до інформаційних систем відповідних органів, а саме Пенсійного фонду України, Державної фіскальної служби України та Державної служби статистики України у робочий час одночасно з проведенням відповідної реєстраційної дії у цьому реєстрі. Таким чином, громадянам більше не доведеться взаємодіяти безпосередньо з жодним з перелічених органів, а всі процеси будуть проходити в онлайн режимі.

Переяслав – Хмельницьке міськрайонне управління юстиції

 

Передача транспортного засобу для потреб АТО

05.05.2015 року о 1430 в приміщенні відділу державної виконавчої служби Переяслав-Хмельницького міськрайонного управління юстиції відбулося засідання комісії у складі: головуючого – начальника відділу державної виконавчої служби Переяслав-Хмельницького міськрайонного управління юстиції Соколова Г.О., представника відділу ДВС Переяслав-Хмельницького МРУЮ – заступника начальника відділу Дудки С.П.; представника за дорученням Переяслав Хмельницької об’єднаної державної податкової інспекції Головного управління державної фіскальної служби у Київській області – Кононової І.О.; представника за дорученням управління фінансів Переяслав-Хмельницької райдержадміністрації – Крюкової Т.І., представника за дорученням військової частини польової пошти В1060 Потоцького В.В.
Заслухавши доповідь Дудки С.П. щодо стану виконання виконавчого листа Бориспільського міськрайонного суду № 1-кп/359/190/2013 359/6532/13-к від 27.09.2013 року, про конфіскацію у Глоби Анатолія Миколайовича автомобіля марки ВАЗ 21011, взявши до уваги вимоги п. 20 Постанови Кабінету міністрів України №985 від 11.07.2002 про порядок розпоряджання майном, конфіскованим за рішенням суду і переданим органам державної виконавчої служби, взв’язку з тим, що транспортний засіб марки ВАЗ 21011 не реалізовано у порядку, встановленому Закону України «Про виконавче провадження», та до відділу ДВС Переяслав-Хмельницького МРУЮ надійшла заява Військової частини польової пошти В1060 про передачу їм в користування для потреб АТО вищевказаного транспортного засобу рішенням комісії вирішено питання про безоплатну передачу транспортного засобу марки ВАЗ 21011 Військовій частині польової пошти В1060 для потреб АТО.

Роз'яснення законодавства у запитаннях та відповідях: Децентралізація у сфері державної реєстрації

Питання: Які зміни чекають наших громадян у сфері державної реєстрації?

Відповідь: 01 січня 2016 року набув чинності пакет законів щодо реформи системи реєстрації бізнесу та нерухомості, згідно з яким нотаріуси визначені суб’єктами державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців та нерухомості.

Питання: Що нового привнесуть вказані закони у роботу органів юстиції?

Відповідь: Прийнятими законами нотаріуси отримали повний обсяг повноважень державних реєстраторів. Також, запроваджується принцип екстериторіальності, і на рівні законів легалізуються електронні онлайн сервіси, які досі мали статус пілотних проектів Міністерства юстиції України.

Так, державна реєстрація права власності та інших речових прав буде проводиться незалежно від місцезнаходження нерухомого майна в межах області.

В свою чергу, нотаріусами державна реєстрація права власності та інших речових прав буде проводитися незалежно від місцезнаходження нерухомого майна, тобто в межах України.

Державна реєстрація обтяжень речових прав буде проводиться незалежно від місцезнаходження нерухомого майна.

Питання: А що фактично змінилося в статусі нотаріусів як державних реєстраторів?

Відповідь: Змінилося те, що до цього нотаріуси були спеціальними суб’єктами, які здійснювали окремі функції державних реєстраторів. На цей час нотаріус є повноцінним державним реєстратором, який може здійснювати, в тому числі первинну реєстрацію об’єкта нерухомого майна, видавати свідоцтво про право власності на нерухоме майно.

Питання: Чи змінилися строки проведення державної реєстрації?

Відповідь: Державна реєстрація права власності та інших речових прав буде проводитися у строк, що не перевищує п’яти робочих днів.

Державна реєстрація права власності на підприємство як єдиний майновий комплекс буде проводитися у строк, що не перевищує 14 робочих днів.

Державна реєстрація обтяжень речових прав має бути проведена у строк, що не перевищує 24 годин, крім вихідних та святкових днів, з моменту прийняття заяви.

Державна реєстрація прав у результаті вчинення нотаріальної дії нотаріусом повинна бути проведена після завершення такої дії у межах строків, встановлених частинами першою та другою цієї статті.

Слід звернути увагу, що рішення державного реєстратора, інформація з Державного реєстру прав будуть надаватися в електронній та (за бажанням заявника) в паперовій формі.

Рішення державного реєстратора, інформація з Державного реєстру прав, отримані в електронній чи паперовій формі за допомогою програмних засобів ведення Державного реєстру прав, будуть мати однакову юридичну силу та будуть використовуватися відповідно до законодавства.

Питання: Чи зазнала змін плата за проведення державної реєстрації прав?

Відповідь: За державну реєстрацію прав буде справляєтися адміністративний збір. Зокрема, за державну реєстрацію права власності на нерухоме майно протягом у строк 5 робочих днів справляєтися адміністративний збір 0,1 розміру мінімальної заробітної плати.

Також, ч. 1 ст. 34 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» передбачена можливість проведення державної реєстрації прав у більш скорочені строки за підвищену плату.

Звільняються від сплати адміністративного збору під час проведення державної реєстрації речових прав:

фізичні та юридичні особи - під час проведення державної реєстрації прав, які виникли та оформлені до проведення державної реєстрації прав у порядку, визначеному цим Законом;

громадяни, віднесені до певних категорій постраждалих внаслідок Чорнобильської катастрофи;

інваліди Великої Вітчизняної війни, особи із числа учасників антитерористичної операції, яким надано статус інваліда війни або учасника бойових дій, та сім'ї воїнів (партизанів), які загинули чи пропали безвісти, і прирівняні до них у встановленому порядку особи;

інваліди I та II груп;

Національний банк України;

органи державної влади, органи місцевого самоврядування;

інші особи за рішенням сільської, селищної, міської ради, виконавчий орган якої здійснює функції суб’єкта державної реєстрації прав.

Питання: Які зміни прийнятими законами стосуються реєстрації бізнесу ?

Відповідь: Нотаріус відповідно до вказаниих законів став державним реєстратором Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, до цього таких повноважень у нотаріусів не було.

Питання: Яка встановлена плата та строки проведення держреєстрації?

Відповідь: Розгляд документів, поданих для державної реєстрації та проведення інших реєстраційних дій, буде здійснюватися, зокрема, у такі строки:

щодо юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців - протягом 24 годин після надходження документів, поданих для державної реєстрації та проведення інших реєстраційних дій, крім вихідних та святкових днів;

щодо політичної партії, творчої спілки, місцевого осередку творчої спілки - не пізніше 30 робочих днів з дати подання документів для державної реєстрації;

щодо постійно діючого третейського суду - не пізніше 15 робочих днів з дати подання документів для державної реєстрації;

щодо структурного утворення політичної партії - не пізніше 10 робочих днів з дати подання документів для державної реєстрації;

щодо первинного осередку політичної партії - протягом одного робочого дня з дати подання документів для державної реєстрації.

Строк розгляду окремо визначених Законом документів може бути продовжений суб’єктом державної реєстрації за необхідності, але не більше ніж на 15 робочих днів.

Державна реєстрація може проводитися у скорочені строки. Підстави, порядок та розмір плати за проведення державної реєстрації у скорочені строки встановлюються Кабінетом Міністрів України.

За державну реєстрацію буде справлятися адміністративний збір. Адміністративний збір та плата за надання відомостей з Єдиного державного реєстру будуть справлятися у відповідному розмірі мінімальної заробітної плати у місячному розмірі, встановленої законом на 1 січня календарного року, в якому подаються відповідні документи для проведення реєстраційної дії або запит про надання відомостей з Єдиного державного реєстру, та округлюються до найближчих 10 гривень.

Державні органи, у тому числі суди, органи Національної поліції, органи прокуратури, органи Служби безпеки України, а також органи місцевого самоврядування та їхні посадові особи звільняються від справляння адміністративного збору за державну реєстрацію та від плати за надання відомостей з Єдиного державного реєстру через портал електронних сервісів.

У разі відмови в державній реєстрації адміністративний збір не повертається.

Питання: Які наслідки матимуть ці реформи?

Відповідь: Підсумовуючи зазначене, необхідно наголосити на тому, що вказані нововведення дозволять нам позбавитися таких ганебних явищ як черги, хабарництво та неякісне обслуговування. Громадянин сам зможе обрати до кого звернутися за отриманням послуги.

Тим більше, що за останні роки роль нотаріусів значно зросла. Внесені зміни до чинного законодавства підтвердили довіру нотаріусам з боку Міністерства юстиції України та держави.

Нотаріуси – це спільнота, яка гідно справляється з покладеними на них завданнями протягом останніх 20 років та новими повноваженнями незалежно від політичної ситуації.

Передача функцій у сфері державної реєстрації!

З 01 січня 2016 року нотаріусами здійснюються функції у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та реєстрації бізнесу.

 

Нотаріальна контора

Прізвище, ім’я по батькові нотаріуса

Адреса розташування робочого місця приватних та державних нотаріусів

Приватна нотаріальна контора

Воробей Оксана Михайлівна

08400, Київська обл., м. Переяслав-Хмельницький, вул. Ів. Мазепи, 33, кв. 4, т. (04567) 3-75-00 

Приватна нотаріальна контора

Кучеренко Наталія Миколаївна

08400, Київська обл., м. Переяслав-Хмельницький, вул. Покровська, буд. 42, кв. 1, т. (04567) 5-23-85

Приватна нотаріальна контора

Мусієнко Марина Миколаївна

08400, Київська обл., м. Переяслав-Хмельницький, вул. Б. Хмельницького, буд. 59, кв. 9, т. (04567) 5-86-55

Приватна нотаріальна контора

Почтарьов Сергій Олександрович

08400, Київська обл., м. Переяслав-Хмельницький, вул. Б. Хмельницького, буд. 59, кв. 9, т. (04567) 5-86-55 

Приватна нотаріальна контора

Сокур Лідія Федорівна

08400, Київська обл., м. Переяслав

Хмельницький, вул. Б. Хмельницького, буд. 68, т. (04567) 5-84-61

Переяслав - Хмельницька міська ДНК

Ткаченко Олександр Анатолійович

08400, м. Переяслав- Хмельницький, вул. Шкільна, 49, т. (04567) 5-45-77

Переяслав - Хмельницька районна ДНК

Коляденко Ярослав Васильович

08400, м. Переяслав-Хмельницький, вул. Оболонна, 2-в, т. (04567) 7-15-50

Законодавчі новації у сфері реєстрації бізнесу

Наприкінці листопада 2015 р. парламент кардинально оновив законодавчу базу реєстрації підприємців і компаній. Нове законодавство об’єднало в собі різнопланові ініціативи: як ті, що вже успішно зарекомендували себе на практиці, так і нововведення, яких вже давно потребувало бізнес-середовище.

З початком системної децентралізації понад 7 тис. нотаріусів одночасно отримали право реєструвати юридичних осіб і фізичних осіб-підприємців. Ця цифра названа не випадково. В Україні зареєстровано понад 2 млн підприємців і понад 1 млн компаній. Але кількість державних реєстраторів недостатня для того, щоб якісно й оперативно обслуговувати бізнес. Тому черги та бюрократична тяганина – типові синоніми державних послуг. Розширення кола суб’єктів, які надають реєстраційні послуги, дозволить виправити ці недоліки без витрат коштів з державного бюджету. А оскільки нотаріуси вже мають досвід виконання функцій реєстраторів нерухомості та необхідну матеріальну базу, набуття ними нових повноважень відбуватиметься без будь-яких затримок. До того ж, залучення приватних суб’єктів (а значить і конкуренція у сфері реєстрації) – це ефективний спосіб протидії побутовій корупції.

Нарешті вдалося передати функції суб’єктів державної реєстрації органам влади на місцях. Прийняття рішень, найбільш затребуваних серед громадян, на найнижчому рівні та «втручання» вищих органів лише тоді, коли рішення низової ланки будуть неефективними, – саме за таким базовим принципом побудована вся система влади у країнах ЄС. Керуючись таким же підходом, у квітні 2016 р. Мін’юст остаточно позбудеться повноважень з державної реєстрації бізнесу, які перейдуть місцевій владі, а відтак – централізація і монополізація цієї сфери залишаться у минулому.

Водночас варто врахувати, що не завжди є потреба та можливість надавати послуги з реєстрації бізнесу у селі, селищі чи невеликому місті. Тому, згідно з новим законодавством, відповідні місцеві ради мають право, а не обов’язок перебирати на себе нові функції. Це раціональний підхід, адже перш ніж делегувати державні повноваження, необхідно впевнитись, що у місцевих рад є достатня матеріальна база, робочі місця та підготовлений персонал.

Ще одним суб’єктом державної реєстрації підприємців, окрім нотаріусів та місцевих органів, стануть акредитовані суб’єкти. Йдеться про юридичних осіб публічного права, здебільшого державні чи комунальні підприємства. На підставі договору вони виконуватимуть функції фронт-офісу або ж повноцінно здійснюватимуть повноваження державних реєстраторів. По суті, йдеться про законодавче закріплення наявної практики. За підтримки Міністерства юстиції зусиллями деяких місцевих рад вже зроблено чимало для функціонування так званих будинків юстиції – центрів обслуговування громадян, які надаватимуть, окрім держреєстрації, низку інших адміністративних сервісів. Прийняття нового Закону дозволить поширити таку практику по всій країні, встановивши чіткі правові рамки.

Прийняття документів та здійснення державної реєстрації відбуватиметься за принципом екстериторіальності. Простіше кажучи, стає можливим звернення до будь-якого державного реєстратора в межах території України, незалежно від місцезнаходження чи місця проживання заявника. Раніше Мін’юст вже апробував такий принцип у 8 областях в рамках пілотного проекту «Екстериторіальність». У такий спосіб протягом року було проведено близько 7 тис. реєстраційних дій, що однозначно свідчить про успіх ідеї. Законодавче закріплення цього принципу надає бізнесу можливість вільно вибирати місце подання документів та дозволить вирішити проблему нерівномірного навантаження державних реєстраторів у різних органах реєстрації.

Ще один позитивний момент нового законодавства – значно спрощений порядок започаткування бізнесу. По-перше, на відміну від багатьох країн, первинна реєстрація підприємництва в Україні безкоштовна. По-друге, новим Законом «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань» запроваджуються чіткі та зрозумілі процедури, помітно скорочується перелік документів, що подаються для державної реєстрації, у тому числі через їх отримання в електронній формі від державних органів. Вже створені умови для реєстрації бізнесу он-лайн, а також електронної міжвідомчої взаємодії, коли реєстратори передають інформацію іншим державним органам і навпаки. Наприклад, під час реєстрації бізнесу підприємці автоматично стають на облік в Пенсійному фонді, ДФС і Держстаті. Відповідно, зникає потреба стояти в черзі ще й у цих органах.

Реформа реєстраційної служби є логічним продовженням урядового курсу на впровадження елементів електронного урядування в реєстраційній сфері. Так, надзвичайно важливий запобіжник будь-яким зловживанням у реєстраційній сфері – відкритість та безоплатність доступу до Єдиного державного реєстру через портал електронних сервісів чи персональний кабінет.

Одночасно із запровадженням нової системи реєстрації зроблено чимало інших кроків назустріч бізнес-сектору. Наприклад, скасовано процедуру підтвердження відомостей про юридичну особу. Раніше компанії змушені були щороку надавати державному реєстратору реєстраційну картку про підтвердження відомостей. На практиці це була дуже проста процедура, однак вона значно ускладнювалася чергами, які доводилося вистояти, щоб потрапити до державного реєстратора. Тому підприємці змушені були вдаватися до послуг посередників, аби не витрачати час у владних коридорах. Звісно, неприпустимо, щоб недосконалість державних сервісів створювала некомфортні умови для роботи бізнесу й водночас сприятливий ґрунт для нечесного заробітку.

Отже, з 1.01.2016 р. органи юстиції вже не реєструватимуть юридичних осіб та індивідуальних підприємців. Передбачається, що перехідний період, протягом якого органи державної реєстрації, створені Міністерством юстиції, передадуть свої повноваження новоствореним суб’єктам державної реєстрації, триватиме щонайдовше до 30.04.2016 р. Нарешті жорстко централізована бюрократична система реєстрації перестане бути перепоною для започаткування власного бізнесу в Україні.

 

Переяслав – Хмельницьке міськрайонне управління юстиції